LÄS! Carolin levde när hon sköts - utlåtande ger läkaren rätt

090506allden2

Rättsläkaren i tingsrätten. Tecknare: Mette Camp

YTTRANDE. Socialstyrelsens rättsliga råd instämmer i bedömningen att Carolin Stenvall levde när hon sköts. Läs hela utlåtandet!

I dag lämnades Socialstyrelsens yttrande till hovrätten för Övre Norrland. Docent Peter Krantz, överläkare och expert på rättsmedicin i Lund, har granskat de slutsater som rättsläkaren Susan Sprogøe-Jakobsen uppgivit i tingrättsförhandlingen mot Toni Alldén.
Sprogøe-Jakobsen slog då fast att Carolins skottskador uppkom före, eller i direkt samband med, döden.

Toni Alldén har hela tiden hävdat att Carolin redan var död då han sköt henne — inte bara en utan två gånger. I förhör har han påstått att hon istället dog av en olyckshändelse sju timmar innan skotten föll.

Alldéns advokat Leif Silbersky har överklagat domen till hovrätten. Där vill han få prövat om Carolin verkligen levde när hon sköts — och om Toni Alldén var medveten om det.
För att ifrågasätta rättsläkarens bedömning har man därför begärt ett yttrande från rättsliga rådet.

Peter Krantz går dock på rättsläkarens linje. I sitt utlåtande skriver han att han instämmer i formuleringen “att fynden talar för att skottskadan i bröstkorgen uppkommit före eller i samband med döden”.

Det kan visserligen inte slås fast att Carolin levde då hon “sköts i ryggen” menar Krantz. Men att hon levde när minst ett av skotten föll verkar sannolikt.
Peter Krantz påpekar att den betydande blodfläck som iakttagits där ett av skotten hittades är av betydelse:

“Under förutsättning att denna obeservation är riktig finner jag det helt osannolikt att så stor blodvolym skulle lämna kroppen till följd av en skottskada åsamkad en död kropp ca sju timmar efter dödsfallet”.

Oavsett hur man förklarar när eller hur skottskadorna har uppkommit talar bevisen för åklagarens linje, enligt Peter Krantz utlåtande. Därför kan det “i det närmaste” uteslutas att Carolin skjutits flera timmar efter att hon dog.

Kriminalkanalen har sökt Leif Silbersky för en kommentar.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Tipsa via e-post

10 kommentarer

  1. 2009-05-06 19:33 Kurtan

    Nu måste Toni Allden hitta på nya lögner. .
    Varje sunt tänkande människa som följde rättegången i tingsrätten - hörde ju hur han slingrade sig och ljög.
    Han har misshandlat - bränt och skjutit stackars oskyldiga Carolin. Resterna av henne vägde 19 kilo.
    Om hovrätten kommer fram till något annat än livstid - då blir det nog folkstorm.

     

  2. 2009-05-06 20:02 HARRIET BOUVIN

    En gång var också Toni Alldén, åtminstone teoretiskt, en gurglande 7 månaders baby som skrattade gott när brandbilen inne i barnkammaren for runt. Undrar vad som hände på vägen!

     

  3. 2009-05-06 20:50 Fundersam

    Från 83 till 19 kg, men hon hennes kropp låg flera veckor ute i skogen. Djur och naturliga processer hade också ägt rum.

    Jag anser att rådets uttalande gnm Peter Krantz visar på hur osäker bedömningen är. Det är mängder med tveksamma formuleringar, tex “det kan inte slås fast att Carolin levde när…sannolikt…under förutsättning att..” ,detta är mycket mer slingrande än Alldéns berättelse om hur det gått till.
    Hela förundersökningen är konstig, Alldén borde ha hörts av en kunnig i ADHD, ångestdepression, alkoholism, viss narcissism etc. Kanske han berättat sanningen som han uppfattade att den var. Han lär ju må bättre nu och därför vill han förhöras i Hovrätten.

     

  4. 2009-05-06 22:44 Mamma till 5

    ja jisses! jag förstår inte detta svenska rättsväsen.Tony har misshandlat,skymfat och mördat caroline,och har vi i Sverige så dåligt förtroeende för våra rättsläkare??
    Jag tror att rättsläkaren vet vad dom pratar om.
    Han ska klart ha sitt straff,även om Leif nu försöker överklaga,men vadå han ska ju tjäna pengar han med(ironi)
    En tanke till Carolins anhöriga går idag från mig,kommer nog aldrig glömma detta brutala mord,och vem kan glömma att man mister ett barn??Inte jag! jag vet.
    mamma till 5 men skulle haft 8.

     

  5. 2009-05-06 23:19 Kurtan

    Till Harriet Bouvin:
    Hitler var också en glad baby en gång.
    Men förlåter vi honom ? Inte jag.
    Till Fundersam: Tänk om Hitler hade ADHD. Jaa herregud. Han kanske var en god människa. Så fel världen har haft.
    Till Carolins anhöriga: Att förlåta går aldrig - men kanske att försöka förstå. Om Toni slutar att ljuga.

     

  6. 2009-05-06 23:44 Kurtan

    Om Carolin levde eller ej när hon blev skjuten är kanske viktigt för en domare. För mig är det inte det.
    Som han har behandlat henne tycker jag att han har gjort sig förtjänt av dubbel livstid - även om hon nu dog några sekunder innan han sköt.
    Hon var ju en människa Toni - inte nåt djur.
    PS: Jag undrar hur en domstol i USA skulle ha dömt. Jag håller med “Mamma till 5″. Svenskt rättsväsen är ganska svårt att begripa sig på. Ett evinnerligt daltande med brottslingar. Men brottsoffren blir ofta bortglömda.

     

  7. 2009-05-07 09:23 Sven

    Våldtäktsmän,pedofiler,och Mördare är också människor
    när dom ligger 3meter under jord,
    Toni kommer att få det svårt i Fängelset
    Om han kommer till fel anstalt,

     

  8. 2009-05-07 14:41 Vanessa

    Av vad jag förstår så är Toni Alldén jägare? Absolut inga liknelser i övrigt, men borde han inte ha kunnat avgöra om Carolin var död eller ej? Och behöver han skjuta två gånger från det avståndet? Och att åka omkring med en skadad människa i bakluckan i x antal timmar? Likgiltighetsuppsåt? Jag struntar högaktningsfullt i om han blev taskigt vaggad. Han har ju uppenbarligen tillräcklig ordning på synapserna för att kunna avgöra vad han tvunget måste medge och inte, dvs exakt det som kan bevisas och inte ett uns mer. Jag har arbetat med psykotiska människor och enligt min erfarenhet finns där visserligen en logik i deras agerande, men den där logiken är högst subjektiv och inte så läglig ur straffvärdessynpunkt.

     

  9. 2009-05-07 17:00 HARRIET BOUVIN

    Till Kurtan: Du kommenterade mitt inlägg. Jag bemöter det med följande. Jag förstår hur du känner. Bäst mår ändå den som lyckas besluta sig för att förlåta och lägga oförrätterna bakom sig. Somliga av oss får förstås sedan kämpa med det beslutet resten av livet.

     

  10. 2009-05-09 17:28 camilla

    Om T.A var så säker på att hon var död,som Silbersky påstår,varför va han då tvungen att skjuta henne?

     


Länka till inlägget:
http://www.kriminalkanalen.se/2009/05/06/las-carolin-levde-nar-hon-skots-utlatande-ger-lakaren-ratt/