TV: “Polisen har blivit sämre på att klara upp mord”

Foto: TV4

Foto: TV4

INTERVJU. Allt färre mord klaras upp. Det beror på att kompetensen sjunkit hos polisen, menar Leif GW Persson.

Runt 80 procent av alla mord som begås i Sverige leder till en fällande dom. Men för så kallade spaningsmord, där gärningsmannen inte till en början är känd, löser polisen färre än 50 procent.

- Enligt polisen beror det på att morden har blivit svårare, säger han till Kriminalkanalen.
Är det så?
- Nej, jag är inte så övertygad om det. Jag tror det beror på att polisen har blivit sämre på att klara upp mord.

Tidigare fanns det runtom i landet specialrotlar som enbart hanterade grova våldsbrott. Men de finns inte kvar.
- De poliserna låg på en betydligt högre professionell nivå. Men på senare år har det blivit närmast en jämställdhetsfråga, så alla ska i stort sett ha rätt att sköta en mordutredning. Det får ibland förskräckande resultat, säger Leif GW Persson.

En del poliser struntar också i att utreda vissa mord, som begås i tungt kriminella kretsar, menar Persson.
- De har en massa fula namn på sådana mord. De kallar dem för självsanering, saneringsmord och sådana saker och “den jäveln kommer inte att hålla mig vaken på nätterna”, säger han.

För att lösa flera mord måste polisens verksamhet “ryckas upp”, anser polisprofessorn som nu vill att specialistfunktioner återinförs.
- Vi ska ha vissa personer som är lämpade för uppdraget som håller på enbart med grovt våld, säger han.

Se hela intervjun med Leif GW Persson — om uppklarningsprocent och annat:

(Javascript är avstängt, eller så använder du en gammal Flash-spelare. Installera senaste Adobe Flash Player.)

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Tipsa via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. [...] och sådana saker och “den jäveln kommer inte att hålla mig vaken på nätterna”, säger han i en intervju med Kriminalkanalens [...]

     

9 kommentarer

  1. 2009-02-26 10:08 Peter Lindström

    Leif har mycket bra saker att säga en god man i mitt tycke.
    Vad det gäller mord och eventuella lösningar på detta brott så är det bara att hålla med. Det är inget snack om saken det är för få lösningar och ofta som i min släkt där ett mord skedde 1993. Så har man misstänkta som som polisen lagt allt sitt krut på vissa medgivande har även getts vad jag förstår av det som sagts. Men något är problem med man kan då inte få hållbara bevis?
    Som sagt detta var 1993 och tiden går inga andra misstänkta har vad jag vet yppats ett ord om så det är dom första misstänkta som gäller. Sen lägger man fallet på hyllan och inget sker år efter år. Extremt jobbigt för anhöriga som kan liknas vid tortyr det mordet tror inte jag kommer att lösas säkert inte ensam om den åsikten tyvärr.

     

  2. 2009-02-26 10:19 mbatyian

    Det är väl en väntad utveckling av nivelering i jämlikhetens tjänst. Att polisen sorterar brott efter principen strunta i saneringsmord finner jag inte trolig. Tyvärr har jag inte GW`s faktabas och finner det svårt att argumentera.

     

  3. 2009-02-26 10:55 Rauno Kuusinen

    Håller helt med G-W,snuten ventar på paket lösningar,tips å dylikt istellet å jobba med det dom faktisk få betalt för.

     

  4. 2009-02-26 14:14 GLÖM INTE MIKAEL

    Jag såg senaste efterlyst och L.G.W.Perssons utalanda om Tomas Quick.Leif GW var helt säker på att T.Q inte begått ett enda mord.Undrar hur Van der Kwast ställer sig till detta?Sätt Leif GW som Justitie kansler.Han innesitter enorma kunskaper och har dessutom något som de flesta inom rättsväsendet tycks sakna nämligen,SUNT FÖRNUFT

     

  5. 2009-02-26 16:54 lova

    Som jag ser det har sverige en 2do-lista:
    1: finns det någon mer IQ befriad än Van der Kwast? hur i h**vete lyckades han få det jobbet? VARFÖR har han det fortfarande??! HAN borde åtalas och alla brottsutredningar/åtal han någonsin varit inblandad i borde ses över igen!
    2: skriva till i lagboken att alla som utför någon form av rån blir återbetalnings skyldiga -om alla ekonomiska brottslingar i sverige gav tillbaka pengarna de tog skulle sverige inte ha någon stadsskuld och värdetransport rånen skulle säkert minska när det inte längre ‘räcker med att sitta av de 2 åren utan man måste betala tillbaka med!’.
    3: när man ändå håller på med lagboken kan man stanna till vid kapitlet ‘mord’ och sudda ut 25-års gränsen för hur länge ett mord i sverige är ‘öppet’
    4: sen kan man ju sy dit lite siffror på polisernas uniformer så att man kan sortera ut ‘översittar-snutarna’ lite lättare genom att ge allmänheten lite lättare att anmäla dem eller påminna dem om vem dom jobbar för. menar, det första snuten man frågar namnet på gör efter att den talat om det är ju att ringa in en anmälan mot en ju! man behöver lixom inte vara något geni för att lista ut det ju. har man däremot en chans att HINNA anmäla INNAN snuten vet vem som ville anmäla/anmälde kan det bli lite lättare för ‘internutrednings-typerna’ att att ’se’ vem som ljuger.

    Det är nämligen riktigt pinsamt att Sverige -som ska vara så modernt, jämlikt och framåt-tänkande i verkligheten bara verkar vara bra på pr och att snacka skit.

     

  6. 2009-02-27 22:36 felicias mamma

    Jag kan bara hålla med om att polisen inte är kompetent att utreda mord ,sedan har de själva en utrensning.Vilka mord man vill utreda.

    Vi fick till slut spela in den polis som struntade i att utreda mordet på min dotter ,Han framkallade inte ens bilderna,eller hörde vittnen.

    Och vad åklagare håller på med i dag är fruktansvärt!

    Det enda polis och åklagare kan göra för att folk ska få förtroendet tillbaka är att börja utreda anmälningar och slopa det nya systemet,De hittar ju inget i systemen längre!

    min sida heter http://www.feliciasliv.se

    för mera info om min åklagarmyndighets missbruk http://www.ifalkenberg.nu

     

  7. 2009-03-03 16:59 leif.k

    Instämmer med alla dessa människor och deras synpunkter.
    Är själv en så kallad drabbad,som förlorat sin Far p.g.a ett
    mord.
    Utredningsmässigt så är det en skandal som för övrigt alla ouppklarade Mord är. I fallet så har man folk både anhållna och häktade,men klarar inte av att trycka till dom. Det finns en av de häktade som medgivit att han varit på platsen vid mordet men att hans psykläkare säger att han glömt vem det var som utförde det. När jag ställer mig frågande till åklagaren om inte detta är tillräckligt aå får jag till svar att det är ju inte straffbart att titta på. Till råga på allt så får personen ifråga ersättning av STATEN (mig o er ) för att han varit frihetsberövad.
    Förr eller senare kommer rättvisan ikapp,

     

  8. 2009-03-28 13:46 Trötter

    Hej ! Får man verkligen lov att anklaga någon för ett påstått “mord”, och anklaga flera andra ,för “inblandning” i detta “mord” , när de bevisligen inte alls har varit på fyndplatsen , och ens visste om personens existens överhuvud taget ? Jag vet ju att Du inte arbetar nu , men juridiken kan Du ju mer än de flesta. En död person, som obducenter och Polis uppfattat som ett suicid, OM det finns någon oklarhet ändå, får man verkligen lov att lägga ut anklagelser vitt och brett på Internet , skriva namn och annat,och därigenom skada människors rykte ? Tacksam för svar, då jag inte vet vart jag ska vända mig.

     


Länka till inlägget:
http://www.kriminalkanalen.se/2009/02/25/tv-polisen-har-blivit-samre-pa-att-klara-upp-mord/